2017 február

A 2017-ben várható hazai trendek az élő online közvetítés piacán!

A TOP öt trend ami ebben az évben meghatározó lesz


Előző írásunkban elsősorban a nemzetköz trendeket vettük nagyító alá, most lássuk, hogy mire számítunk itthon az élő online videózás piacán. Tudjuk, hogy vannak trendek melyek a nálunk technológiailag fejlettebb gazdaságokban hamarabb érvényesülnek de azt gondoljuk, hogy ez a lemaradás ma már egy-két évnél semmiképpen sem lehet több. Ma, amikor bármelyik háziasszony élőben közvetítheti telefonjáról, hogy hogyan készíti el legújabb trendi receptjét, vagy a gyerekek a televízió helyett inkább valamelyik kedvenc vloggerüket nézik szabadidejükben, akkor nem lehet kérdés, itthon is robbanás szerű változások előtt álunk. A kezdeti bizonytalankodás után az üzleti szféra itthon is meg fogja találni az utat, hogy mit is kezdjen az új lehetőségekkel.

1. Facebook Live, Youtube

Internet trafficMint már említettük a Facebook Live tavalyi elindítása végképp a hétköznapok részévé teszi az élő internetes videózást. Biztosak vagyunk benne, hogy idén hatalmas ütemben fog terjedni a felhasználók tábora. Nyilván most is a fiatalok lesznek a hírvivők, de nincs már messze amikor a nagymama Facebook Live-on közvetíti majd az unokája első lépéseit a barátoknak.
A YouTube vloggerek népszerűsége töretlenül szárnyal tovább, a legnépszerűbbek százezreket szögeznek majd egy-egy adásukkal a telefonjuk képernyője elé.
Az egyéni felhasználók sikerein felbuzdulva az üzleti életben dolgozók is be fogják látni, hogy az online videózásban rejlő lehetőségeket bizony vétek nem kihasználni.

2. Oktatás

Internet trafficMint az várható volt és személyes tapasztalatunk is azt mutatja, az oktatással foglalkozó cégek azok akik leggyorsabban reagálnak az új lehetőségre. Nincs már szükség nagy tantermekre, sok-sok utazásra, a tanfolyamokat meg lehet tartani a virtuális térben is. Óriási lehetőség ez az oktatási cégeknek, akik hirtelen országos vagy világméretű tanulói bázist érhetnek el. A tanulók is jól járnak, mert ha úgy alakul, hogy nem érnek rá a közvetítés idején a felvételt bármikor újra és újra megnézhetik online. A jelen egyenlőre a hibrid megoldásoké, vagyis amikor élőben és online is részt lehet venni egy-egy tanfolyamon. De a változás elindult!

3. Sport

Nem rendelkezünk pontos statisztikával, de lehet nincs még egy ország ahol a lakosság arányában ennyi sportcsatorna lenne mint nálunk. Mégis azt gondoljuk, hogy a sportközvetítések terén is jelentős növekedés várható az online piacon. Elsősorban azok a sportágak teremthetnek így nagyobb közönséget maguknak, akik egyébként az alacsonyabb nézettség miatt sosem kerülnének képernyőre. De peresze a húzó sportágak serdülő és ifjúsági versenyei is szóba jöhetnek. A nemzetközi eseményeken pedig ez ma már szinte kötelező.

4. Konferenciák, szipóziumok

Internet trafficMagyarországon minden évben számtalan nemzetközi konferencia, tudományos szimpózium kerül megrendezésre. Ezek élő közvetítésében nagy a lemaradásunk, ezért ebben az évben jelentős növekedésre számítunk. Tudjuk, hogy a szervezőknek az egyik legfontosabb szempont az eltöltött vendégéjszakák száma, hiszen nagy részt ez generálja a bevételt. Fel kell ismerni ugyanakkor, hogy a konferenciákon való online részvétel értékesítése is jelentős profitot generálhat.

5. Kultúra

Internet trafficVégül pedig essék szó a kulturális események közvetítéséről. Szomorúan látjuk, hogy sok olyan értékes, de elszigetelt, szinte burokba zárt kulturális esemény kerül megrendezésre, amely szinte „kiált” azért, hogy kitörhessen az ismeretlenségből és az internet segítségével meghódítsák akár az egész világot. Ez jó mindenkinek, hírnevet jelent a művészeknek, reklámértéket teremt a szponzoroknak, és igényes szórakozást garantál az online nézőknek. Szeretnénk ha 2017 ezen a területen is fordulópont lehetne.

2017 január

Mi másról szólhatna idei első bejegyzésünk mint arról, hogy vajon mi várható 2017-ben az élő online közvetítés piacán!

A TOP hét trend ami ebben az évben meghatározó lesz


1. A vonat robog tovább

Internet trafficBecslések szerint 2017-ben az internetes adatforgalom 74%-át a videók teszik majd ki. Ez döbbenetes méretű forgalmat jelent és egyben azt is jelzi, hogy mekkora népszerűsége van ma az online videózásnak. A fiatal felhasználók különösképpen kiemelkednek a mezőnyből. A Snapchat platformján 10 milliárd videót néznek meg naponta, míg a Facebook felhasználók 8 milliárd videót fogyasztanak el napi szinten. Ezek a számok alapjaiban fogják megmozgatni a média világát.
Egyre többen néznek egyszerre két kijelzőt. Egy időben figyelünk telefonunkra és a TV vagy a számítógép képernyőjén futó más programokra. Ez a trend lehetővé teszi, hogy online is elérjünk azokat akik eddig csak a hagyományos műsorszórást választották.

2. A hagyományos műsorszórók is az online piac felé fordulnak

A kábeles és műholdas szolgáltatóknak nyitniuk kell az online piac felé, ahol OTT "Over The Top" szolgáltatásaikkal az Interneten is elérhetővé teszik műsoraikat.
Legjobb példa erre az HBO és annak is az HBO GO szolgáltatása. De ott a Netflix vagy az Amazon TV is melyek mintájára gomba módra fognak szaporodni a szolgáltatók
Ideális tartalmak az ilyen szolgáltatások számára a különböző élő sport, koncert, kulturális események. Azt várjuk, hogy az élő internetes közvetítések száma 2017-ben ugrásszerűen nőni fog.

3. Virtuális valóság

Internet traffic2016-ban sok millió VR (Virtual Reality) eszközt adtak el a világon. Tudják, azokról a "headset" eszközökről van szó, amelyekbe egy mobiltelefont helyezve, annak kijelzőjét használva, máris egy virtuális világban találhatjuk magunkat.
A VR streaming már a jelen, melyet a szintén újdonságnak számító 360° streaming technikával vegyítve egészen futurisztikus élményekben lehet részünk. És ez nem a jövő, ez 2017! Nyilván elsőre a játékfejlesztők aknázzák ki a technológiában rejlő lehetőségeket, de a technológia készen rá, hogy VR készülékekre 360° technikával online közvetítsünk eseményeket.

4. A HTML5 videó kiszorítja a Flash-t

Internet trafficA Flash technológiának köszönhetjük, hogy a videózás elterjedhetett az online világban. Mára azonban inkább hátráltató tényező, mert rengeteg biztonsági hibája, és nagy processzor és ezáltal magas energia igénye miatt eljárt felette az idő. Az iOS és Android készülékek már eddig se nagyon támogatták de várhatóan 2017-ben a PC-k világából is eltűnik. Helyét egyérteleműen a HTML5 videó technika veszi majd át melyet ma már minden új eszköz támogat.

5. A H.265 és AV1 szabvány éledezése

Bár ma még a H.264 szabvány messze a legelterjedtebb tömörítési eljárás az online és broadcast piacokon egyaránt, de az ablakon már kopogtatnak az új generációs szabványok, mint a H.265 (más néven HEVC) és az AV1. Ezek az új technológiák kb. fele akkora bitráta mellett, így fele akkora fájlméret mellett tudnak azonos minőséget mint a korábbi szabványok.
A H.264 tömörítés melyet szinte minden online videó platform vagy akár a Blu-Ray is használ, megőrzi még vezető szerepét de 2017-ben elindul a lassú folyamat mely idővel leváltja azt.

6. A HDR és HFR technológiák elindulnak világhódító útjukra

Internet traffic2017-ben a HDR (High Dynamic Range) és HFR (High Frame Rate) technológiák melyeket különösképpen a 4K-s kijelzők támogatnak, elindulnak meghódítani az online piacot is. Ezek a tartalmak elsősorban az új H.265 tömörítéssel érhetők el, de 2017-ben ez már létező és elérhető technológia. Meglátjuk mekkora a valós igény rá és hogy mennyi tartalom születik ebben a minőségben.

7. 4K közvetítés

Az internetkapcsolat sebességének növekedésével ma már a 4K minőségű közvetítések is megvalósíthatóak. H.265 kódolás mellett 20 Mbps (Megabit/secundum) sebességű kapcsolat is elégséges a 4K tartalom fogadására. Ez a sebesség pedig ma már a legtöbb háztartásban jelen van. Az elterjedés a nagy tartalomszolgáltatók felől várhatjuk mint pl. a YouTube vagy a Netflix.